Legendaarinen HANKIRALLI on palannut kilpailukalenteriin tarkoituksenaan ottaa takaisin paikka Suomen kovatasoisimpien rallien maineikkaassa joukossa. Hankiralli ajetaan kansallisena rallina 2. maaliskuuta 2002 länsi-Uudellamaalla pikataivalten määrän ollessa 8 kpl, yhteispituudeltaan 55 km. Kilpailukeskuksena toimii Nummelanharjun koulu Vihdin Nummelassa.

Edellisten Hankirallien voittajia ovat olleet mm. Rauno Aaltonen, Pauli Toivonen, Timo Mäkinen, Simo Lampinen, Stig Blomqvist, Markku Alén ja Sebastian Lindholm. Vain tulemalla mukaan saat mahdollisuuden päästä kaiverruttamaan oma nimesi Hankirallin upeisiin kiertopalkintoihin yllämainittujen nimien joukkoon!

 

Ratamestarin mietteitä (lyhennelmä rallilehdestä)

Kilpailu aloitetaan lyhyellä yksityistiellä ja jatkuu myös yksityisteillä, joskin nopeammilla. Kolmen yksityistien jälkeen siirrytään valtionteille, jotka ovat nopeita ja kovapintaisia. Siis vauhdikkaita ralliteitä. Lopussa ajetaan vielä vähän yksityistietä ja taas valtiontietä.

Uudenmaan alueella on aluksi ajettava yksityisteitä, jotta saadaan kilpailu alkamaan aikaisemmin. Valtion teitä kun ei saa sulkea erikoiskokeen ajamista varten ennen klo 18.00

Kilpailussa on yksi erikoiskoe tiellä, jota ei ole ajettu rallissa miesmuistiin. Täällä ruuhka-Suomessa on vuosi vuodelta aina vain vaikeampaa saada teitä rallikäyttöön. Reitiltä löytyy hyviä katselupaikkoja niin isoilta valtionteiltä kuin pienemmiltä yksityisteiltäkin.

Ratamestarina kun olen joutunut isäntien kanssa nokittain neuvottelemaan tieluvista milloin pirtin pöydän ääressä, milloin navetan rappusilla tai traktoriin nojaten, on yksi huolen aihe aina noussut päällimmäiseksi. Se on tämä yleisön jälkien siivoaminen. Eli kun menette reitin varteen kilpailua seuraamaan, tuokaa roskat mukananne pois. Varsinkin (kalja)tölkit ja pullot. Kun täydet jaksaa kantaa sinne, niin on helppo kantaa tyhjät takaisin. Eikä kalja oikein edes kuulu rallikatsojan varusteisiin. Helpompi on meikäläisen taas seuraavalla kerralla saada teille hyviä katselupaikkoja järjestettyä.

Näin siis lyhyesti Hankiralli 2002. Kilpailijoille antoisaa kilpailua ja katsojille tapahtumarikasta kisareissua toivottaen, sekä reilua lumisadetta ennen kilpailua toivoen...

Ratamestari Rauno Nurminen

 

Katsojan turvallisuusohjeet

  1. Saavu erikoiskokeelle riittävän ajoissa, jotta löydät hyvän katselupaikan (myös hyvän pysäköintipaikan autollesi).
  2. Katselupaikka valitessasi älä sijoitu ulkokaarteisiin äläkä hyppyrien alastulopaikoille; jätä myös turvallisuusväli tiehen (n.5 m). MUISTA: turvallista ulkokaarretta ei ole keksitty.
  3. Sulkuajan alettua liikkuminen erikoiskokeella ajoneuvoilla on EHDOTTOMASTI KIELLETTY.
  4. ÄLÄ KOSKE järjestäjän asettamiin MERKKEIHIN TAI SULKUSIIMOIHIN, äläkä seiso niiden edessä.
  5. Älä käytä tienvarren asukkaiden rakennuksia katselupaikkoina ja muista, että avotulen teko on kielletty.
  6. Noudata järjestyksenvalvojien ohjeita sekä erikoiskokeilla että autoa pysäköidessäsi, sillä heidän tehtävinään on varmistaa yleisön turvallisuus ja reittien aukipysyminen.
  7. Etuautot tarkastavat erikoiskokeet ja niissä olevien toimitsijoiden antamia ohjeita on syytä noudattaa.
  8. Etuautojen vauhti kasvaa mitä lähemmäksi varsinaisia kilpailijoita tullaan, vaikka äänet eivät kovenekaan.

Kilpailun jälkeen tiet ovat avoinna yleiselle liikenteelle, älä siis vaaranna muiden tielläliikkuvien turvallisuutta turhalla kaahaamisella.

Vastuu kilpailusta on järjestäjän, mutta ohjeiden noudattaminen on yleisön - juuri sinun - vastuullasi. Pahimmassa tapauksessa koko erikoiskoe joudutaan peruuttamaan jonkun “näyttöhalujen” takia.

Hyvää ja turvallista rallitapahtumaa

Hankirallin turvallisuuspäällikkö

© 2002-2011 Hankiralli-yhdistys ry                                                Webmaster