Yleisölle

23.2.2005
Lauantaina starttaavan rallin on lupautunut lähettämään liikkeelle rallin kolminkertainen voittaja Simo Lampinen. Lähtöä selostaa formula-äänenä ja kartanlukijana kunnostautunut Tomi Tuominen. VIP-autoa rallissa kuljettaa Mika Salo yhdessä Jari Jyrkiäisen kanssa, kalustona Mitsubishi Lancer. Viimeinen auto starttaa reitille klo 14.41, jonka jälkeen yleisö voi halutessaan siirtyä seuraamaan rallin tapahtumia kilpailukeskukseen Finlandia-talolle. Keskuksen yleisökahvila palvelee ralliväkeä koko pitkän kilpailun ajan.

Erikoiskokeiden lisäksi paljon on nähtävää myös rallin tauolla Perniön koululla, jonne ensimmäisten kilpailijoiden pitäisi saapua hieman ennen kello 16. Tauolla huolletaan kaluston lisäksi kuljettajia, jotta kaikki jaksaisivat maaliin saakka. Historic-autot ovat nähtävillä jälleen aamuyöstä maalissa, jossa ne kokoontuvat Auroran kentälle parc fermé-alueelle.

Hyvä ralliyleisö,

“Hankis” palaa taas vuosien tauon jälkeen pääkaupunkimme ydinkeskustaan. Hankirallin 50-vuotisjuhlaralli starttaa lauantaina 26.2.2005 kello 11.01 Helsingin Kauppatorilta. Autot lähtevät minuutin väliajoin. Yleisön toivotaan saapuvan Kauppatorille jalkaisin tai esim. raitiovaunulla. Omat ajoneuvot tulisi jättää tarpeeksi etäälle, jotta ralliautoista jo muutenkin tukkeutuva liikenne ei häiriintyisi tarpeettomasti.

Kauppatorilla on muunmuassa makkaranmyyntiä, joten tyhjin vatsoin ei tarvitse lähtöä seurata. Tervetuloa nauttimaan historiallisesta ja juhlavasta autourheilupäivästä jännittävän rallitapahtuman merkeissä!

Juhlarallin erikoiskokeita pääsee reitin varrelle seuraamaan ilmaiseksi. Erikoiskokeet löytääkseen on tosin lunastettava mm. kartan sisältävä rallipaketti, josta lisää tietoa tässä sivulla hieman alempana.

Rallin maali sekä kilpailukeskus sijaitsee Finlandia-talolla. Myöskään maalipaikan välittömään läheisyyteen ei kannata tulla omalla autolla, vaan suosiolla jättää auto kauemmaksi tai käyttää hyväksi mainioita julkisia kulkuyhteyksiä. Ensimmäisiä kilpailijoita odotetaan saapuvaksi maaliin noin klo 01.30 sunnuntain puolella.

Rallitapahtuma huipentuu palkintojenjakoon ja juhlapäivälliseen Restaurant Pörssissä sunnuntaina 27.2. alkaen klo 14.00. Yleisölle on varattu tilaisuuteen rajoitettu määrä maksullisia gaalakutsukortteja, joita voi varata maanantaihin 21.2. mennessä sähköpostilla tästä osoitteesta. Vastausviestissä saat ohjeet kutsukortin lunastamiseksi. Päivälliskortin hinta 40 € sisältää menun, ohjelman (kts. alla) sekä eteispalvelun.

Menu

Toast Skagen ja paholaisen kastiketta

Chateaubriand
konjakki-pippurikastiketta
juures-perunaterriiniä

Kahvi ja suklaa

Ohjelma

13.30   Mahdolliset Huomionosoitukset
14.00   Palkintojenjako
15.30   Päivällinen

Muusta ohjelmasta vastaa viihdetaiteilija
Joonas Myllyveräjä

ja

Pekka Leimu Swingtet
solistina
Reija Lang

RALLIPAKETIT
Hankirallin erikoiskokeita seuraamaan aikova katsoja voi ostaa itselleen rallipaketin kahta tuntia ennen kilpailun lähtöä hintaan 10 €. Rallipaketti sisältää mm. reittikartan, lähtöluettelon, Hankiralli-tarran ja ratamestarin vinkit parhaiksi katselupaikoiksi. Reittikartassa on mainittu myös erikoiskokeiden sulkuajat sekä ensimmäisten autojen lähtöajat erikoiskokeittain. Rallipaketteja saa seuraavista myyntipisteistä:

Helsingin Kauppatori
Hankirallin kilpailukeskus, Finlandia-talo
Hong Kong Nummela
Esso Taverna Saukkola
ABC Somero
ABC Perniö
ABC Salo Perniöntie
Suomusjärven Urheilutalo
Neste Kisko

Rallipakettien myynti alkaa siis lauantaina 26.2.2005 klo 9.00.

HONG KONG HANKIRALLI 2005 - RATAMESTARIN SILMIN

Hankiksen 50-vuotisjuhlakisan reitin suunnittelussa on alusta lähtien ollut tavoitteena tehdä ”erilainen kisa”. Reitti suuntautuu Helsingin kauppatorin juhlallisuuksien jälkeen pienellä siirtymällä kohti varsinaista kisa-aluetta.

Kilpailu aloitetaan kahdella nopealla mutta vaativalla pätkällä. Täällä saa kisalle hyvän aloituksen jos malttaa ”nostaa” oikeissa paikoissa. Kuten koko reitillä ei aloituspätkil- läkään ole turhia siimoja ja merkkejä. Seuraavat kolme pätkää ennen taukoa ovat monipuolisia, sisältäen sekä nopeita osuuksia hyppyineen että malttia vaativia mutkaisiakin osuuksia. Tauon jälkeisellä ek:lla ravistellaan tauolla jumittuneet nivelet auki, työtä riittää koko erikoiskokeen ajan. EK 7 on todellinen “hanat auki” -pätkä, joka sisältää nopeita ylityksiä ja pitkiä mutkia. Seuraavat kolme pätkää taas vaativat hereilläoloa ja niillä ei leveillä linjoilla pitkälle edetä (ainakaan tietä pitkin). Kaksi viimeistä pätkää saattavat näyttää päivänvalossa helpoilta, mutta nyt pimeällä pienikin väsyminen miehissä tai autossa näkyy kyllä tuloksessa. Vasta EK 12:n lopussa on syytä juhlia reitin läpi pääsyä.

Toivotan kaikille hyvää rallipäivää. Muistetaan käyttäytyä reitillä siten, että pääsemme vastaisuudessakin käyttämään tämänkertaisen kisan reittiä.

Juha Laaksonen
Ratamestari

(teksti on lyhennelmä rallipaketin sisältämästä Ratamestarin vinkit-osiosta)

KILPAILUNJOHTAJAN TERVEHDYS

Hyvät autourheilun ystävät,

Tervetuloa seuraamaan Hankirallin 50-vuotisjuhlakilpailua. Tänä vuonna kaikkien talvirallien Isoäiti täyttää siis 50 vuotta. Pitkää ikää on juhlistettu sillä, että kilpailu ajetaan vanhaa hyvää ralliperinnettä noudattaen. Juhlan kunniaksi kilpailu käynnistyy Helsingin kauppatorilta klo 11.01, edessä on 12 erikoiskoetta joista pimeän aikaan ajettavia on 7 kpl, taukoa pidetään Perniön koululla jossa on mahdollisuus tutustua kilpailijoihin, heidän tiimeihinsä ja kalustoihin kaikessa rauhassa, sillä tauko kestää noin kolme tuntia. Reitille kertyy kokonaispituutta 450 km, josta erikoiskoekilometrejä 105. Ensimmäistä kilpailijaparia odotetaan maaliin lauantain sunnuntain välisenä yönä noin kello 01.30. Kilpailukeskuksena toimii Finlandia-talo, josta saa tietoa rallin kulusta reaaliajassa ja sunnuntaina juhlimme komeasti kilpailussa menestyneitä sekä Hankirallin 50-vuotista taivalta Ravintola Pörssissä, kuten 50 vuotta sitten.

Kiitos kuuluu kaikille kilpailun yhteistyökumppaneille, tukijoille ja sille suurelle vapaaehtoisten joukolle, joka mahdollistaa tämän kilpailun toteuttamisen. Mukana erikoiskokeiden järjestelyissä ovat Rally Drivers Team Keravalta, Vihdin UA, Lohjan UA, Riihimäen UA, Hyvinkään UA, Turun Moottoriseura, Hyrylän UA, Scuderia Smile Helsingistä, Karkkilan UA, Ahveniston Autourheilijat, Turun Moottorikerho, Raision UA, Lopen UA, Hangon UA, Ratatuomarit ja Espoon UA, kiitos heille heidän panoksestaan ja ennen kaikkea halustaan lähteä mukaan juhlakilpailuumme.

Kilpailuun otetaan mukaan 220 kilpailijaparia, josta mittava osa tulee olemaan Historic-ralliautoja. Mukana on myös tämän päivän ralliautoja, joten nähtävää riittää vaarista pikkupoikaan.

Toivotamme kaikille osapuolille mieleenpainuvaa ja iloista rallipäivää. Katsojien toivon tutustuvan huolella rallimme turvallisuusohjeisiin ja noudattavan niitä, onhan meidän kaikkien etu, että kaikki sujuu turvallisesti.

Jarmo Leivo
Kilpailunjohtaja

TURVALLISUUSOHJEITA HONG KONG HANKIRALLIN KATSOJILLE

  1. Saavu erikoiskokeelle riittävän ajoissa, jotta löydät hyvän katselupaikan (myös hyvän pysäköintipaikan autollesi).
  2. Katselupaikkaa valitessasi älä sijoitu ulkokaarteisiin äläkä hyppyrien alastulopaikoille; jätä myös turvallisuusväli tiehen (n.5 m). MUISTA: turvallista ulkokaarretta ei ole keksitty.
  3. Sulkuajan alettua liikkuminen erikoiskokeella ajoneuvoilla on EHDOTTOMASTI KIELLETTY.
  4. ÄLÄ KOSKE järjestäjän asettamiin MERKKEIHIN TAI SULKUSIIMOIHIN, äläkä seiso niiden edessä.
  5. Älä käytä tienvarren asukkaiden rakennuksia katselupaikkoina ja muista, että avotulen teko on kielletty.
  6. Noudata järjestyksenvalvojien ohjeita sekä erikoiskokeilla että autoa pysäköidessäsi, sillä heidän tehtävänään on varmistaa yleisön turvallisuus ja reittien aukipysyminen.
  7. Etuautot tarkastavat erikoiskokeet ja niillä olevien toimitsijoiden antamia ohjeita on syytä noudattaa, muussa tapauksessa erikoiskoe saattaa jäädä ajamatta.
  8. Etuautojen vauhti kasvaa mitä lähemmäksi varsinaisia kilpa-autoja tullaan, vaikka äänet eivät kovenisikaan.
  9. Kilpailun jälkeen tiet ovat avoinna yleiselle liikenteelle, älä siis vaaranna muiden tielläliikkujien turvallisuutta turhalla kaahaamisella.
  10. Vastuu kilpailusta on järjestäjän, mutta ohjeiden noudattaminen on yleisön - juuri sinun - vastuullasi. Pahimmassa tapauksessa koko erikoiskoe joudutaan peruuttamaan jonkun “näyttöhalujen” takia.

Hyvää ja turvallista 50v juhlarallia!

Hankirallin turvallisuuspäällikkö

© 2002-2015 Hankiralli-yhdistys ry                                               Webmaster

Hong Kong Tavaratalot