Hyvä ralliyleisö,

43. Hankiralli starttaa lauantaina 8.3.2003 kello 12.01. Lähtö-/maalipaikkana ja kilpailukeskuksena toimii

Nummelanharjun koulu
Vesikansantie 17
03100  NUMMELA

Yleisön toivotaan tulevan paikalle jalan, sillä varsinaista paikoitustilaa yleisölle ei alueella ole.

Kilpailukeskuksesta voit ostaa mm. kahvia, teetä, limsaa, leivonnaisia, sämpylöitä, lämpimiä ruoka-annoksia ja kuumia makkaroita. Tulkaa koko perheellä nauttimaan talvisesta lauantaipäivästä jännittävän rallitapahtuman merkeissä. Tervetuloa!


RALLIPAKETIT
Hankirallia seuraamaan tuleva katsoja voi ostaa itselleen rallipaketin tuntia ennen kilpailun lähtöä hintaan 10€. Rallipaketti sisältää reittikartan, Hankiralli-lehden,  lähtöluettelon ja ratamestarin vinkit parhaiksi katselupaikoiksi. Reittikartassa on mainittu myös erikoiskokeiden sulkuajat sekä ensimmäisten autojen lähtöajat erikoiskokeittain. Rallipaketteja saa seuraavista myyntipisteistä:

Neste Lohja Laurinkatu
Neste Vihti Nummela
Neste Vihti Siippoo
Neste Kirkkonummi Veikkola
Esso Taverna Saukkola
Hankirallin kilpailukeskus, Nummelanharjun koulu

Rallipakettien myynti alkaa lauantaina 8.2.2003 klo 11.00.


HANKIRALLI 2003 - RATAMESTARIN VINKIT

EK 1
: Kilpailun aloittaa vauhdikas yksityistien pätkä pituudeltaan 6,15 km. EK:lle ei väliltä pääse ja lähtöpää on ehkä hieman liian suoraa osuutta, jotta sitä kannattaisi jäädä katselemaan. Joten maalipäästä vaan sisään, niin jotain katseltavaakin saattaa löytyä. Ja jos kävely maittaa niin puolessa välissä oleva risteys on aina ollut huimien ajosuoritusten paikka.

EK 2: Nopeahkoa valtiontietä 5,98 km, jossa parhaat paikat maalipäässä. Tännekään ei oikein välille pääse, mutta maalipää tarjoaa kyllä katseltavaa koko rahan edestä.

EK 3: Erittäin nopea erikoiskoe, joka edellisen kerran kisassa mukana ollessaan oli keskinopeudeltaan koko kilpailun vauhdikkain huolimatta siitä, että se on yksityistietä. Yksityistiet kun yleensä ovat kisan hitaimpia. Tänne pääsee välillekin, mutta maalipää on tälläkin pätkällä parasta antia.

EK 4: Tämä valtiontie on pituudeltaan 11,93 km ja tarjoaa kuskeille vaihtelevuutta ja katsojille kävelyä ainakin lähtöpäästä sisään mentäessä. Välitiekin löytyy, ja katseltavaa löytyy risteysalueen molemmin puolin.

EK 5: Neljästä eri yksityistiestä koostuva 13,61 km pitkä erikoiskoe, joka kisan pisimpänä ja monipuolisimpana tarjoaa kuljettajille kisan parhaimman haasteen. Välille pääsee useammastakin paikasta ja hieman ennen kuuden kilometrin kohtaa oleva risteysalue tulee olemaan tämän EK:n suosituin paikka. Loppuosuudelta löytyy myös katseltavaa, mutta kävelyä on silloin tiedossa reilummin.

EK 6: Kilpailun pienintä tietä alkupäässä ja loppuosa leveämpää, kuitenkin mutkikasta osuutta, joka sisältää osan kisan parhaimmista mutkista. Alun korkeusvaihtelut ja kapeus antavat hurjan ensivaikutelman tästä ek:sta. Välitiekin löytyy, joten kävelymatkat tällä ek:lla ovat kohtuullisia.

EK 7: Tänne asti päässeille hetken huokaisun paikka, sillä kilpailun lyhimpänä (4,88 km) tämä EK on nopeasti ohi. Väliteitä ei valitettavasti ole ja parasta antia täällä on puolenvälin tienoilla reipas pudotus ja seuraava risteysalue. Lähtöpäässä on myös pari maukasta pudotusta, joita voisi harkita.

EK 8: Maalin jo melkein häämöttäessä siirrytään ajamaan tämä 8,60 km pitkä valtiontie, jossa parhaat kuviot esitetään puolessa välissä, jonne kävely loppupään välitieltäkään ei ole aivan mahdoton. 1 km ennen maalia on ennenkin huimisteltu ja yritetty loikkia jopa liiankin pitkälle viimeisellä kunnon suoralla olevasta mäestä.

EK 9: Jotta ei pääse kuskeille tulemaan kylmä, niin loppuun on säästetty vielä 11,43 km pitkä valtiontie, joka tarjoaa lähes koko matkallaan erittäin vauhdikasta menoa. Puolesta välistä löytyy iso risteys ja jos tässä vaiheessa iltaa vielä kävely maittaa, niin maalista sisälle ja pari kilometriä tassua toisen eteen niin tämän ek:n vaativimmat mutkat alkavat olla kohdalla.


KILPAILUNJOHTAJAN TERVEHDYS

Hyvät ralliautoilun ystävät.

Vuosi 2003 on jälleen pyörähtänyt käyntiin ripeästi. On ehditty ajaa jo ensimmäinen Nuorten SM-osakilpailu, Expert-ralli, Mäntsälässä tammikuun alkupäivinä. Nyt on vuorossa kaikkien talvirallien äiti, nimittäin Hankiralli. Ensimmäinen Hankiralli ajettiin, kuten tiedämme jo vuonna 1955. Hankiralli eli ja voi hyvin aina 90-luvun puoliväliin asti ja sen jälkeen tuli unholaan vaipuminen muutamaksi vuodeksi. Vuonna 2002 Hankiralli heräsi uuteen kukoistukseensa ja ansaitsi hyvin järjestetyllä kilpailulla vuodelle 2003 Nuorten SM-osakilpailun, Lady-Cup-osakilpailun sekä VM Sparco 1400 Trophy-osakilpailun arvonimen. Monet vapaaehtoiset ovat tehneet työtä ympäri vuorokauden tunteja säästämättä. On suuniteltu reittiä, taukoa, lähtö/maalipaikkaa, buffetista puhumattakaan. Tällaisen kilpailun järjestäminen ei ole helppoa kenellekään. Vasta kilpailun jälkeen voidaan todeta kokonaisuuden lopputulos. Kuten tiedämme, rallikilpailun järjestäminen ei onnistu vain yhden yhdistyksen toimesta, vaan siihen tarvitaan paljon oman ja naapurialueen seurojen apua. Teille kaikille Hankirallin yhteistyökumppaneille, niin taloudellisille kuin myös järjestelyyn osallistuville, haluan esittää mitä kauneimmat kiitokset panoksestanne tämän kilpailun läpi viemiseksi. Kiitos myös teille jotka olette luovuttaneet tiestön käyttöömme, niin yksityiset kuin myös julkinen sektori. Teille erikoiskokeiden varrella asuvat haluan toivottaa erittäin rattoisaa autourheilulauantaita Hankirallin merkeissä, toivottavasti tapaamme myös ensi vuonna.

Vielä muutama pyyntö Hanhirallia seuraavalle yleisölle.

  • Varatkaa katselupaikkanne ajoissa, unohtakaa kiire.
  • Noudattakaa nopeusrajoituksia, yleinen tie ei ole erikoiskoe.
  • Muistakaa kielletyt katselualueet, älkää menkö sinne.
  • Älkää estäkö kilpailijoita suorittamasta kilpailuaan kävelemällä EK:lla.
  • Pukeutukaa lämpimästi.
  • Noudattakaa ratamestarin sekä järjestyksenvalvojien ohjeita.
  • Kuningas alkoholi ei kuulu kilpailua seuraavan yleisön kaveriksi.
  • Omalla panoksellasi voit edesauttaa kisan läpiviemistä.
  • Kunnioita maanomistajan pihapiiriä. Älä roskaa äläkä vahingoita maanomistajan omaisuutta.

    Jarmo Leivo
    Kilpailunjohtaja

HANKIRALLIN HISTORIAA

Taannoisina vuosina Hankiralli ajettiin useampipäiväisenä kilpailuna. Matkaan lähdettiin perjantai-iltana noin klo 16.00 alkaen esim. Kalastajatorpalta, joskus Dipolista ja viimeisessä pidemmässä Hankirallissa Hotelli Pasilan pihalta. Matkaa taittui useampi kilometri sekä useampi Ek. Tauolle joinain vuosina palattiin Kalastajatorpalle, nukuttiin muutama tunti ja taas jatkettiin matkaa. Ne oli miehiä ne. Toisinaan jatkettiin pitkälle maakuntiin, pidettiin tauko yöllä ja jatkettiin aamuyöstä eteenpäin. Ja taas kokoonnuttiin päivällä samaan paikkaan pitämään kokoomataukoa. Taukoja pidettiin mm. Motelli Syvälammessa. Parc Ferme-henkilökunta majoittui uimahallin konehuoneeseen, muut motellihuoneisiin. Mutta meillä oli lämmin. Joskus tauko oli Mikkelissä Hotelli Varsavuoressa, jossa oli harvinaisen kylmä. Taukopaikan vieressä oli tiellä levähdyspaikka. Paikan nimi oli Kirkonvarkaus, eikä paikallinen vallesmanni ymmärtänyt kun kysyimme, että tästäkö se vietiin. Hankirallia on ajettu joskus myös itärajan toisella puolella, aina Viipuriin asti. Mennessä yksi Ek ja palatessa sama Ek väärinpäin. Taukopaikkoja on ollut mm.

  • Shell Karkkila
  • Hotelli Valtatie 1/Paimio
  • Hotelli Sommelo/Kuusankoski
  • Hotelli Tallukka/Vääksy
  • Hotelli Vaakuna/Kouvola

sekä monia muita pienempiä paikkoja, joista muuten mainittakoon Tammisaaren tauko joskus 70-luvun lopussa. Oli sen verran suolaiset hinnat paikallisessa baarissa, että omistajalla oli varaa pitää baari kiinni seuraavat kaksi viikkoa. No tällaistä sattuu. On kuitenkin ollut mukava seurata, vaikka muutama vuosi jäikin väliin, Hankirallin eteenpäin kehittyvää elämänkaarta. Nyt Hankiralli elää ja voi hyvin, kiitos sen aktiivisen ja osaavan henkilöstön. Hankirallin syntyyn ja sen jatkuvuuteen ovat vaikuttaneet mm. seuraavat henkilöt: Fred Geitel, Paunu Oivanen, Jaakko Huhta, Lauri Hurme, Eki Rautanen, Esko Väinölä, Rainer Eklund, Kalle Lahtinen, Aatos Wasman, Railo K. Säde, Arvo Granath, Kalevi Leivo, Teuvo Sokka, Timo Kaskia, Jouko Verhamo, Seppo Koponen, Reijo Talanen, Jorma Tapola, Upi Vihervaara, Antero Myllynen, Pertti Liuhta, Stigu Störström. Tässä vain osa erittäin tärkeistä nimistä. Nimilistaa voisi jatkaa paljon pidempäänkin, sillä kaikki Hankirallin tekemiseen osallistuneet ihmiset olisivat maininnan arvoisia. Lisää muisteloita seuraavassa Hankiralli-lehdessä.

Terveisin,

Jarmo Leivo
Kilpailunjohtaja


KATSOJAN TURVALLISUUSOHJEET

  1. Saavu erikoiskokeelle riittävän ajoissa, jotta löydät hyvän katselupaikan (myös hyvän pysäköintipaikan autollesi).
  2. Katselupaikka valitessasi älä sijoitu ulkokaarteisiin äläkä hyppyrien alastulopaikoille; jätä myös turvallisuusväli tiehen (n.5 m). MUISTA: turvallista ulkokaarretta ei ole keksitty.
  3. Sulkuajan alettua liikkuminen erikoiskokeella ajoneuvoilla on EHDOTTOMASTI KIELLETTY.
  4. ÄLÄ KOSKE järjestäjän asettamiin MERKKEIHIN TAI SULKUSIIMOIHIN, äläkä seiso niiden edessä.
  5. Älä käytä tienvarren asukkaiden rakennuksia katselupaikkoina ja muista, että avotulen teko on kielletty.
  6. Noudata järjestyksenvalvojien ohjeita sekä erikoiskokeilla että autoa pysäköidessäsi, sillä heidän tehtävinään on varmistaa yleisön turvallisuus ja reittien aukipysyminen.
  7. Etuautot tarkastavat erikoiskokeet ja niissä olevien toimitsijoiden antamia ohjeita on syytä noudattaa.
  8. Etuautojen vauhti kasvaa mitä lähemmäksi varsinaisia kilpailijoita tullaan, vaikka äänet eivät kovenekaan.

Kilpailun jälkeen tiet ovat avoinna yleiselle liikenteelle, älä siis vaaranna muiden tielläliikkujien turvallisuutta turhalla kaahaamisella.

Vastuu kilpailusta on järjestäjän, mutta ohjeiden noudattaminen on yleisön - juuri sinun - vastuullasi. Pahimmassa tapauksessa koko erikoiskoe joudutaan peruuttamaan jonkun “näyttöhalujen” takia.

Hyvää ja turvallista rallitapahtumaa

Hankirallin turvallisuuspäällikkö

© 2002-2011 Hankiralli-yhdistys ry                                                Webmaster

AKK Motorsport
nusmlogo
ladycuplogo

Sarjojen tukijat:

vmlogo
tapiolalogo
teboillogo